۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۲۵

معارفه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی قم/

ارتقاء جایگاه کتابخانه‌های قم مرهون کتابخانه‌های شخصی علماست

ارتقاء جایگاه کتابخانه‌های قم مرهون کتابخانه‌های شخصی علماست

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ارتقاء جایگاه کتابخانه‌های قم مرهون عواملی همچون کتابخانه‌های شخصی علماست و امیدواریم در مدیریت جدید تلاش شود کتابخانه‌های شخصی و تخصصی در قالب انعقاد قرارداد مشارکتی به جرگه کتابخانه‌های عمومی بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تودیع و معارفه مدیران‌کل سابق و جدید کتابخانه‌های عمومی استان قم با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری قم،‌ شهردار قم، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، معاون استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد و مسئولین فرهنگی استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی بنایی معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در ابتدای این مراسم ضمن تبریک و گرامیداشت هفته دولت و یادبود شهیدان رجایی و باهنر گفت: امیدوارم دولت مردان و کارمندان دولت با تأسی از منش و رفتار این دو شهید بزرگوار بتوانند منشا ارائه خدمات بهتری به مردم باشند. وجود علی فریدونی در استان طی 8 سال گذشته منشا خدمات خوبی بوده که امید است در جایگاه و مسئولیت‌های بعدی تداوم یابد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم با اشاره به حدیثی از معصومین گفت: وظیفه اصلی و اولی قم تولید علم و نشر دانش است و هر مقدار برای کتابخوانی در قم هزینه و سرمایه‌گذاری شود بازتابی فرا‌استانی در پی خواهد داشت. قم شهر کتابخانه‌ها است و با شناسایی و ساماندهی کتابخانه‌های شخصی می‌توان کتابخوانی را در قم افزایش داد.

فریدونی مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی قم نیز در این مراسم  ضمن ارائه گزارشی از عملکرد 8 ساله خود در کتابخانه‌های عمومی این استان گفت: آن‌چه که سال‌های گذشته در کتابخانه‌های عمومی استان قم اتفاق افتاده حاصل همدلی، علاقه‌مندی و انگیزه‌ای است که مسئولین فرهنگی به ویژه کتابداران استان به کار کتاب و کتابخوانی داشته‌اند.

وی در ادامه به بحث نیم درصد شهرداری‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 86 در قالب توافقتنامه ای با شهرداری قم اجرای قانون نیم درصد شروع شد و گرچه رضایت بخش نبود و مرّ قانون رعایت نشد اما همواره یک تعامل و هماهنگی بین شهرداری و کتابخانه‌ها برقرار بود. از دیگر کارهای انجام شده در کتابخانه‌های استان قم به رسمیت شناختن کتابخانه‌های عمومی توسط استانداری و اختصاص بودجه‌های استانی است. ماحصل این اتفاق ساخت کتابخانه استاندارد علامه امینی و شهدای نوبهار و تملیک زمین کتابخانه مرکزی استان است.

محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به سند چشم انداز نهاد در افق 1404 و شاخص تعداد کل کتابخانه‌ها، تعداد کتاب، تعداد کتابداران و تعداد کتابخانه‌های دارای بخش کودک، گفت: خوشبختانه کتابخانه‌های عمومی استان قم از جایگاه خوبی برخوردار است. ارتقاء جایگاه کتابخانه‌های قم مرهون عواملی همچون کتابخانه‌های شخصی علماست و امیدواریم در مدیریت جدید تلاش شود کتابخانه‌های شخصی و تخصصی در قالب انعقاد قرارداد مشارکتی به جرگه کتابخانه‌های عمومی بپیوندد. از جمله اولویت‌های نهاد تغییر نگاه مردم به کتاب و کتابخوانی است که این وظیفه بر عهده کتابداران و همکاری مسئولین استانی است.

وی در پایان بر تقویت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد تاسیس انجمن خیرین اهدا کتاب در استان قم جهت جذب هدایا و نذورات مردم قم و علما در کنار انجمن خیرین کتابخانه ساز می‌تواند منشا خدمات بهتری در عرصه کتاب و کتابخوانی در استان باشد.

محمد دلبری شهردار قم نیز در این مراسم گفت: ما کتابخانه‌های عمومی را جزئی از مدیریت شهری، و تقویت کتابخانه‌ها را وظیفه خود می‌دانیم و این آمادگی را داریم تا با همراهی و همدلی همه، کتابخانه‌ها را تقویت کنیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی مرکزی فرهنگی است. من می‌دانم که دکتر فریدونی با چه مشکلاتی پروژه‌ها را افتتاح و کتابداران را در انجام امور هماهنگ می‌کردند.

دلبری گفت: روش تعامل با شهرداری‌ها را باید فراتر از وضعیت موجود پیش ببریم. اگر قرار است مبنا و خط‌کش قانون باشد، این یک بحث است و اگر قرار بر تعامل باشد، بحثی دیگر. من همین‌جا در حضور اصحاب فرهنگ و کتاب اعلام می‌کنم که فراتر از این قانون آمادگی همکاری با آقای جباری، همراهان، همکاران و کتابداران عزیز را داریم. باید راه و روشی پیش گرفت که از ظرفیت همدیگر بهتر استفاده کنیم تا خدمات بیشتر و بهتری به مردم ارائه شود.

علی غیاثی ندوشن معاون استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در بخشی از صحبت‌های خود در این مراسم، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات 8 ساله دکتر فریدونی، با تشکر از رویکرد مثبت وی و شهرداری قم نسبت به کتابخانه‌های عمومی ابراز امیدواری کرد این رویکرد منشا خدمات بهتر و بیشتری به شهر قم شود.

غیاثی با اشاره به ظرفیت بالای قم از جهت کتاب وکتابخوانی اظهار داشت: امیدواریم مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان در جهت ایجاد یک شبکه ارتباطی بین کتابخانه‌های عمومی و تخصصی در جهت احصاء ظرفیت واقعی قم در جهت استفاده عموم به ویژه پژوهشگران حوزه و دانشگاه تلاش کند.

حجت الاسلام والمسلمین عطاء الله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز در این مراسم ضمن اشاره به آشنایی خود با مشکلات کتابداران گفت: تنها یک چیز توانسته است کتابداران را در این راه نگه دارد و آن علاقه و عشق آنان به کتاب و کتابخوانی است.

وی وجود انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را مغتنم دانست و گفت: طبق برآورد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استان قم در رتبه 8 کشوری از حیث کتابخانه و تجهیزات و از لحاظ استفاده از این امکانات در رتبه 11 قرار دارد. خدمت به شهر کریمه اهل بیت(ع) توفیق است و استان قم به جهت صبغه فرهنگی، قابلیت این را دارد که جزء استان‌های برتر و حتی برترین استان از حیث کتاب و کتابخوانی باشد.

وی همچنین در پایان یادآور شد عمده نظر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تحقق منویات رهبری و نیز تاکید ایشان بر رسیدگی به مشکلات کتابداران و بهبود وضعیت آنان است.

کد خبر 2356998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha